De oorzaken van snurken en hoe je er vanaf komt

Snurken is voor niemand leuk, want zowel de snurker als de mensen in de omgeving van de snurker kunnen er flink last van hebben/krijgen. Men denkt vaak dat degenen die er het meeste last van hebben de mensen zijn die door het gesnurk van hun partner wakker liggen en daardoor te maken krijgen met vermoeidheidsklachten. Dit is natuurlijk een realistisch probleem, maar het is niet zo dat de snurker zelf heerlijk ligt te slapen. Een zacht gebrom duidt vaak op een prima nachtrust en dit geldt ook voor een gestage maar duidelijk hoorbare ademhaling. Maar zodra dit verandert in gesnurk en dus in staat is om een persoon naast de snurker wakker te houden, dan duidt het op een problematische slaap. Het idee van een snurker die heerlijk ligt te slapen, terwijl er boven hem of haar een wolkje aanwezig is met een daarin een zaag die een stuk hout aan het zagen is, vind je dan ook alleen in tekenfilms. Dit beeld geeft een zeer vertekend beeld, want snurken ontstaat eigenlijk wanneer de luchtpijp de zuurstof niet goed doorlaat. In principe is het gesnurk dus een soort noodreactie om de luchtpijp open te trillen. Maar dat kost natuurlijk energie en daardoor word je als snurker juist vaak extra vermoeid wakker. Dit klinkt voor degene die er naast ligt contra intuïtief, want de snurker lag immers de hele nacht te slapen. Hoe kan deze dan vermoeid wakker worden? Ten eerste is het vaak niet zo dat je een hele nacht wakker ligt. Je ligt ook grote delen te slapen en te dromen, maar deze periodes voelen kort omdat je je er niet bewust van bent. Je hebt dus al snel het idee dat je de hele nacht wakker ligt en de hele nacht gesnurk hoort. Dat is dus in de meeste gevallen niet zo. Daarnaast kan iemand slapen en toch vermoeid wakker worden omdat deze door het constante gesnurk niet goed slaapt. Voor het opladen van de batterij moet je verschillende stadia door als je slaapt en het gesnurk kan ervoor zorgen dat dit niet goed lukt. Daarom is het voor beide partijen, de snurker en degene die er naast ligt, belangrijk om er wat aan te doen. Dus ook als er niemand naast je ligt te slapen en je dus niemand wakker houdt, dan is het voor jezelf toch van belang om iets aan het snurken te doen. Daarom is het eerst goed om te weten wat de oorzaken zouden kunnen zijn en vervolgens is het goed om te weten wat je er zelf aan kunt doen.

De belangrijkste oorzaken van snurken

Er zijn een aantal veel voorkomende oorzaken van snurken. Dit zijn:

  • Roken
  • Alcohol
  • Drugs
  • Stress

Mocht dit één de oorzaken zijn, dan is het dus verstandig om te stoppen met het nuttigen van drugs, alcohol en tabak. Ook stress is een veel voorkomende oorzaak en het gesnurk is dan in feite een seintje om het wat rustiger aan te doen. Zwangerschap kan ook een oorzaak zijn, maar in dat geval kun je uiteraard niet opeens stoppen met zwanger zijn. Dus het is goed om te weten dat je snurken ook een halt kunt toeroepen via verschillende hulpmiddelen.

Wat kan ik tegen het gesnurk doen?

Mocht je ondanks alles toch last blijven hebben van snurken, dan zijn er verschillende middelen die je kunt gebruiken om toch te stoppen met snurken. Hierbij kun je denken aan:

  • Anti-snurk tabletten
  • Speciale hoofdkussens
  • Anti-snurk beugels
  • Kinbanden

Via de site van snurken.nl vind je alles wat je moet weten in meer detail. Hier zie je ook meteen waar je bijvoorbeeld kinbanden kunt kopen.