Tips om op gewicht te blijven

Voor velen van ons kan het handhaven van een gezond gewicht of op gewicht blijven na gewichtsverlies behoorlijk ontmoedigend lijken. Maar het hoeft niet zo te zijn, als we elke dag gewoon proberen over te schakelen naar gezondere eetgewoonten en lichamelijke activiteit. Of het nu thuis, op het werk of op reis is, sommige eenvoudige en kleine veranderingen kunnen een groot verschil maken om op gewicht te blijven. Er zijn enorm veel dingen die we kunnen doen om tot een gezond gewicht te komen en daar te blijven. Wat denk je, zou je kunnen beginnen met deze eenvoudige ideeën:

  • maak gezond leven een prioriteit voor jezelf en je gezin
  • denk ‘elke dag 2 stukken fruit en 5 groenten
  • drink water in plaats van suikerhoudende dranken
  • winkel gezond en help tegelijkertijd je budget
  • zorg dat je dagelijks minstens 30 minuten actief bent
  • beperk alcoholinname
  • maak gezondere keuzes als je uit eten gaat
  • eet elke dag ontbijt
  • ga voor gezonde snacks

Stap elke maaltijd in met een gezonde geest om op gewicht te blijven

Laten we beginnen bij het ontbijt. Probeer elke dag te ontbijten, want het is bewezen dat het ons helpt om gezonder te blijven en ook om op gewicht te blijven. Als je weinig tijd hebt of moeilijk wakker raakt, sta dan 15 minuten eerder op om tijd te maken voor een gezond ontbijt of bereid de avond tevoren iets voor. Niettemin zal een gezond en voedzaam ontbijt hongergevoelens helpen voorkomen voor de lunch, waardoor je misschien makkelijk naar ongezonde snacks grijpt. Benut een uitgebalanceerde lunch die je de rest van de dag van dienst is. Wat je zeker nodig hebt, is een of twee porties groenten tijdens de lunch. Een gezonder alternatief voor het kopen van je lunch, is je lunch thuis al voor te bereiden. Het zal je ook geld besparen! Om af te sluiten, ga voor groenten in overvloed tijdens je avondmaal. Verdeel je bord als volgt: groenten of salade moeten ten minste de helft van je bord vullen, dus stapel ze op! Vul dan een kwart van je bord met eiwitten zoals mager vlees, kip, vis, eieren, peulvruchten, noten en zaden. Het resterende kwart van je bord is voor koolhydraten zoals brood, bruine rijst, pasta of noedels. Controleer ook of hoeveelheid eiwitten en koolhydraten binnen de aanbevolen dagelijkse richtlijnen vallen en probeer je vlees of groenten te bakken, stomen of grillen in plaats van te braden. Op een gezond gewicht blijven, doe je door thuis te koken en jezelf te beperken tot één afhaalmaaltijd per week. Maar een gezond gewicht zit ook verstopt tussen je twee oren.

Blijf actief en denk anders

Op gewicht blijven gaat uiteraard gepaard met lichaamsbeweging. En van zodra je de motivatie hebt gevonden, zullen die 30 minuten per dag aan actief beweging een verslaving zijn. Het meest populaire is je aansluiten bij een plaatselijke sport-, recreatie- of fitnessclub. Maar je kunt bijvoorbeeld ook de hond uitlaten en als je geen hond hebt, spreek van af met een vriend voor een wandeling of fietstocht. Op het werk of in een winkelcentrum kun je besluiten om de trap te nemen in plaats van de lift. En lukt bovenstaande niet om op gewicht te blijven? Maak je geen zorgen, je bent echt niet de enige die zich laat verleiden! Willemijn Arends van Lijf Inzicht helpt je graag met haar eigen ervaringen om op gewicht te blijven. Ze doet dit niet met een zoveelste dieet, maar met het aanpassen van jouw levensstijl en manier van denken. Op gewicht blijven, brengt rust en dat gevoel wil Willemijn aan anderen doorgeven. Meer informatie over hoe het lichaam en geest samenwerkt, vind je op de website www.willemijnarends.nl. Lees meer…